انواع داروهاي محرک و روان گردان وعوارض انها

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

انواع داروهاي محرک و روان گردان وعوارض انها

انواع داروهاي محرک و روان گردان وعوارض انها

داروهاي روان گردان داروهاي محرك دستگاه عصبي هستند كه خاصيت توهم زايي دارند اين داروها اعتياد جسماني به همراه ندارند و فقط وابستگي رواني ايجاد مي كنند همچنين عارضه تحمل دارويي نيز در مصرف اين مواد وجود دارد يعني فرد در دفعات مصرف بعدي بايد از دوز بالاتري استفاده نمايد. اين داروها به گروههاي عمده تقسيم بندي مي شوند كه عبارتنداز:

1) كند سازها يا مسكن ها: شامل الكل(اتانول)، باربيتورات ها، آرام بخش هاي خفيف و ...

2) مواد افيوني يا داروهاي مخدر: شامل ترياك و مشتقاتش مانند كدئين، هروئين، مرفين و متادون

3) محرك ها: شامل آمفتامين ها، بنزدرين، كوكائين، كافئين و ...

4) داروهاي توهم زا: شامل ال اس دي، مسكالين ، پي سي پي و ...

5) شاهدانگان: شامل ماري جوانا و حشيش

 تعدادي از مواد روان گردان كه مصرف آنها رايج است :

 

 

 

آمفتامين  

آمفتامين نوعي ماده مخدر است كه معمولاً به صورت پودر يا قرص قابل حل و يا بلعيدني مورد استفاده قرار مي گيرد و جزء مواد مخدر هيجان آور يا مهيج ها هستند كه پس از مصرف احساس انرژي به مصرف كننده دست مي دهد و احساس ضعف و گرسنگي را در او سركوب و پنهان مي كند و بهمين دليل بيشتر از سوي افرادي مورد استفاده قرار مي گيرند كه قصد دارند وزن خود را بكاهند.  

نيترات هاي باتيل و اميل

نيترات هاي اميل و باتيل از نظر تركيب شيميايي مشابه هستند هر دو مايعاتي زردرنگ و شفاف هستند و در صورتي كه تازه باشند بوي شيريني مي دهند و در بطري ها به فروش مي رسد گازي گه از اين مايع متصاعد مي شود احساس سرمستي و نشاط و آرامش در حدود 5 دقيقه به مصرف كننده دست مي دهد اما پس از مصرف عوارضي نظير سردرد و سرگيجه به سراغ مصرف كننده مي آيد و جزء هيجان آورها هستند.

باربيتوريت يا خواب آورها  

اين مواد به افراد كمك مي كند كه فرد آرام بگيرد و بخواب برود و اين مواد بصورت كپسول هاي حاوي پودر به فروش مي رسند افرادي كه اين مواد را مصرف مي كنند اغلب آن را در كنار مواد پريشان كننده نظير الكل استفاده مي كنند و استفاده بيش از حد مرگ آور است و در صورت تركيب با الكل يقيناً مرگبار است.  

حشيش  

حشيش، ماده مخدري است كه بيشترين مصرف را در دنيا دارد و به شكلهاي مختلف از جمله جامد، گياهي و روغني يافت مي شود. انواع مختلف اين ماده مخدر تنوع در قدرت و نحوة مصرف را به همراه دارد. اين ماده مخدر در سيگار و پيپ و حتي در چاي و بيسكويت جاسازي و استفاده مي شود. حشيش به ويژه نوع گياهي آن باعث گيجي و سردرگمي شده و احساس آشفتگي و كلافگي به مصرف كننده دست مي دهد و جزء توهم زاها دسته بندي مي شود فراموشي به سراغ مصرف كننده آورده و اين توهم را براي او ايجاد مي كند كه زمان به كندي در حال گذران است.  

كوكائين

اين ماده مخدر با عنوان يك گياه كوكا  در امريكاي جنوبي كشت مي شود. اين ماده نيز مانند مواد مخدر آمفتامين در دسته مهيج ها يا هيجان آورها تقسيم بندي مي شود و به صورت استنشاقي ،محلول در آب يا حتي به صورت تزريقي مورد استفاده قرار مي گيرد و باعث افزايش آرامش روحي و بالا رفتن انرژي و دست دادن نوعي اعتماد رواني مي شود.

اكستازي

اكستازي تركيبي از مواد مخدر آمفتامين و اسيد "ال اي دي" است كه نام علمي آن "متيلن دي اكسي- متامفتامين" يا "ام دي ام اي" است و تا سال 1980 در انگلستان به عنوان يك داروي عمومي و مجاز مورد استفاده قرار مي گرفت. اين ماده در گروه هيجان زاها دسته بندي مي شود و مصرف زياد اكستازي و تركيب آن با حركات موزون و رقص در هواي گرم و بسته باعث بروز سكته قلبي در مصرف كنندگان مي شود زيرا باعث كاهش اكسيژن خون مي شود و مصرف آن با مشروبات الكلي نيز مرگبار است. و در شكلهاي مختلف قرص، يا كپسول با پوشش متنوع به فروش مي رسد. مصرف كنندگان بلافاصله پس از استفاده از اكستازي احساس بي حالي و بيماري كرده و دائم  دهانشان خشك مي شود اما پس از گذشت چند دقيقه احساس  سرمستي و نشاط و راحتي كرده و احساس نزديكي بيشتر با اطرافيان و دوستان مي كنند استفاده از اين دارو باعث ايجاد حس عصبانيت، پرخاشگري، اضطراب و توهم مي شود. در صورت مصرف مكرر مي تواند به اعصاب بدن كه از مغز و نخاع به همه جاي بدن گسترش يافته اند آسيب جدي وارد كند.  

ال اس دي  

ال اس دي يك مادة بسيار قوي است و بر حس ديداري و شنيداري تغييراتي ايجاد مي كند اين تغييرات ممكن است شامل بدشكل كردن، عجيب غريب كردن يا حتي زيبا جلوه دادن تصاوير و صداها شود. حتي ممكن است هنگام استفاده از آن فرد دچار اضطراب، سردرگمي و نگراني شود به ويژه اگر در مكاني غريب و نا آشنا مورد استعمال قرار گيرد اين ماده پس ز مصرف باعث ايجاد تييراتي در حالت يزيكي بدن نمي شود اما تأثي منف آن ب وح و وان به حدي است كه فد پس از مصرف در صورت رانندگي حمً حثه ای مرگبار را رقم خواهد زد چرا كه تأثير آن از 6 تا 12 ساعت به روي فرد مانده و قابليت تصميم گيري را از فرد سلب مي كند.

استروئيدها

اين مواد داروهاي هورموني هستند كه بصورت تزريقي در عضلات مورد استفاده قرار
مي گيرند اين داروها اغلب مورد مصرف وزنه برداران و بدن سازان به منظور تقويت عضلات قرار مي گيرد اين دارو باعث افزايش سرعت تمرين و يادگيري شده و به مصرف كننده احساس خوشايندي را القا مي كند و جزء مهيج ها هستند. استفاده مكرر از اين دارو باعث آسيب رساندن به كبد و كليه ها مي شود. همچنين باعث تغيير صدا و رشد موهاي زائد در زنان مي گردد اين دارو اگر با انسولين تركيب و تزريق شود و حتي استفاده مشترك از سوزن تزريق مي تواند بسيار مهلك باشد.

كراك

كراك نوعي هروئين است كه تا حد امكان اشباع شده يعني يك گرم كراك از 10 تا 100 گرم هروئين بدست آمده است و اعتياد به آن نسبت به هروئين بسيار شديدتر و ترك آن بسيار مشكل تر است اين ماده برخلاف هروئين، ترياك و حشيش و ... بو ندارد و مصرف آن بسيار آسان تر است آنچنانکه يك يا دو دقيقه پس از مصرف آن در يك محيط بسته و كوچك نيز كسي متوجه نخواهد شد و اين ماده باعث ايجاد توهم مي گردد و بسيار مرگبار است.




مطالب مرتبط
.